Selasa, 3 April 2012

sebiru hari ini

ku perdengarkan lagu ini untuk mu
lagu yang mengisahkan tentang perasaan ku
pabila fikiran kini memikirkan
detik-detik perpisahan

sahabat,
mereka yang selalu berada di sisi
saat aku lagi sendiri

hati ini seperti di pungguk rindu yang abadi
saat wajah mereka menghilang pergi
namun, satu yang pasti
mereka tidak akan ku lupai

Isnin, 12 Mac 2012

alYx!3


































































































      sekali berkawan, selamanya tetap kawan!
^^barney
^^bombastik
^^chuowaiyo
^^yoopoo
^^bogosheepoyo
^^natchulater
^^swanlake
^^oney
^^policia
^^rapunzel
^^ribena
^^tropika
^^pretty
#ukhwah fillah, abadan abada

Sabtu, 10 Mac 2012

bagaikan puteri

saifudin
dia lelaki sederhana 
yang sentiasa takut pada Allah
namun tidak pada musuhNya
peribadinya seindah namanya
sentiasa tegas dalam melawan musuh
namun, dia masih memberi peluang 
hati yang berpaling segera menghadap Allah 

haryani
dia keliru dengan dirinya sendiri
'akukah Gusti Puteri Retno Dumilah'? 
mushaf tulisan jawi
mampu merungkai sejarah
kerna kamu bagaikan puteri
namun hadirnya suara itu
dalam setiap mimpi malam
menjadikan dia penunggu setia

nyi burga kelara
dia bersama yang lain
manusia syaitan
tawaran itu dijadikan mainan
malah senyum sinis balasnya
apakah tidak terdetik sampai kapan
harus mereka melakukannya?
apakah mereka sudah lupa
kejahatan tidak akan mampu berselindung dari kebenaran
apabila hujan turun, limpahlah air dari perbukitan,
aliran menujah ke batu, melekuk tanda waktu beralih, 
seiring nyawa menghanyut usia,
sejalan nafas melangkah ke hujung

Sabtu, 3 Mac 2012

setiap apa yang berlaku ada hikmahnya



*klik untuk BESARkan
"...But perhaps you hate a thing and it is good for you; and perhaps you love a thing and it is bad for you. And Allah Knows, while you know not."
[ 2 : 216 ]

aku, Lim, dan Islam

by Abdullah Dari Jeram Pasu on Monday, September 6, 2010 at 10:11am

     Aku punya seorang rakan baik dari zaman kanak-kanak, Lim Wei Choon. Sama-sama bersekolah rendah hingga ke peringkat menengah . Selepas SPM, Aku masuk ke Tingkatan 6, manakala Lim dihantar keluarganya melanjutkan pelajaran ke Amerika Syarikat. Kenangan sewaktu kanak-kanak hingga ke zaman remaja terlalu banyak yang dikongsi bersama. Setiap kali hariraya menjelang, Lim pasti berkunjung ke rumah ku untuk menikmati dodol arwah ayahku yang amat digemarinya. Kadangkala, jika ada kenduri kendara dirumahku, pasti Lim akan turut serta. Aku jarang ke rumahnya kecuali untuk beberapa sambutan seperti harijadi dan juga Tahun Baru Cina. Aku takut dengan anjing peliharaan keluarga Lim. Dengan Lim juga aku belajar matematik manakala subjek Bahasa Malaysia sering menjadi rujukannya padaku. Kenangan-kenangan seperti memancing, mandi jeram, ponteng sekolah untuk melihat pertandingan 'breakdance', semuanya kami kongsi bersama-sama. Apa yang ingin kunyatakan ialah, warna kulit dan perbezaan agama tidak pernah menjadi penghalang persahabatan kami. 
     20 tahun telah berlalu, Lim telah menetap di Amerika setelah berjaya mendapat Green Card, beliau bekerja disana. Itu yang kuketahui dari kakaknya. Hubungan ku dengan Lim terputus setelah dia melanjutkan pelajaran. Maklumlah, dizaman kami dulu tiada internet, email atau telefon bimbit, yang ada cuma sesekali menghantar poskad bertanya khabar. Untuk menulis surat kepada lelaki amat malas kami rasakan. 

     Suatu pagi. Aku bertembung dengan kakak Lim di pasar , kakaknya memberitahu Lim akan pulang ke tanahair. Dan aku amat terkejut dengan berita yang kudengar dari kakaknya. 

"He's name is no more Lim Wei Choon. He's now Ahmad Zulfakar Lim since 5 years ago.".

..Subhanallah! Syukur Alhamdulillah, rakan baikku telah menemui hidayah dari Allah S.W.T. Memang aku tak sabar untuk berjumpa dengannya lebih-lebih lagi setelah menjadi saudara seagama denganku.

     Hari yang kutunggu-tunggu telah tiba, dan petang itu aku berkesempatan bertemu dengan Lim dirumahnya. Ada satu keraian istimewa sempena menyambut kepulangannya. Ketika aku tiba, tetamu sudah semakin berkurangan. 
....Itulah kalimat pertama dari mulutnya, wajahnya sudah jauh berubah, air mukanya amat redup dan tenang. Aku menjawab salam dan berpelukan dengannya dan kami menangis umpama kekasih yang sudah terlalu lama terpisah. 

"Ini dia olang memang sudah manyak lama kawan, dari kecik ini dua olang", ibu Lim menjelaskan pada beberapa orang tetamu yang melihat peristiwa kami berpelukan dan menangis itu. 

Tetapi aku bukan menangis kerana apa, tetapi kerana amat sebak dan terharu dan sangat bersyukur melihat keislaman rakanku. Lim mengajak aku duduk dibuaian dihalaman rumahnya untuk berbual-bual. beliau masih fasih berbahasa melayu walau sudah lama berada diperantauan.

"Talha, kau kawan baik aku kan ? betul tak?...".
"Memanglah..Kenapa kau tanya macam tu?".
"Kalau kau kawan baik aku, kenapa kau biarkan aku diseksa?".
"Sorry Lim. Aku tak faham..diseksa? What do you mean?".
"Cuba kau fikir, kita ni kawan dari kecil. Aku ingat lagi, rumah kau tu, is my second house. Tapi, mengapalah kau tak pernah ceritakan pada aku tentang Islam? Mengapa aku kena pergi ke US baru aku dapat belajar tentang Islam? Mengapa bukan di Malaysia , negara Islam ni? Dan mengapa aku di Islam kan oleh seorang bekas paderi kristian?".

Aku terdiam, kelu tak mampu menjawab. Dan Lim terus berkata-kata.

"Kalau betullah kau kawan baik aku, kenapa kau cuma nak baik dengan aku di dunia saja? Kau suka tengok kawan baik kau ni diseksa di dalam api neraka? Kau tahu, kalaulah aku ni tak sempat masuk Islam hingga aku mati, aku akan dakwa semua orang melayu Islam dalam kampung kita ni sebab tak sampaikan dakwah dan risalah Islam pada aku, keluarga aku dan non muslim yang lain. Kau sedar tak, kau dah diberikan nikmat besar oleh Allah dengan melahirkan kau di dalam keluarga Islam. Tapi, nikmat itu bukan untuk kau nikmati seorang diri, atau untuk keluarga kau sendiri, kau dilahirkan dalam Islam adalah kerana ditugaskan untuk sampaikan Islam pada orang-orang yang dilahirkan dalam keluarga bukan Islam macam aku.".

Aku masih tunduk dan terkata apa-apa kerana sangat malu.

"Berdakwah adalah tugas muslim yang paling utama, sebagai pewaris Nabi, penyambung Risalah. Tetapi apa yang aku lihat, orang melayu ni tiadak ada roh jihad, tak ada keinginan untuk berdakwah, macamana Allah nak tolong bangsa melayu kalau bangsa tu sendiri tak tolong agama Allah? Aku bukan nak banggakan diri aku, cuma aku kesal.. Sepatutnya nikmat ini kau kena gunakan dengan betul dan tepat, kerana selagi kau belum pernah berdakwah, jangan kau fikir kau sudah bersyukur pada Allah. Dan satu lagi, jangan dengan mudah kau cop orang-orang bukan Islam itu sebagai kafir kerana kafir itu bererti ingkar. Kalau kau dah sampaikan seruan dengan betul, kemudian mereka ingkar dan berpaling, barulah kau boleh panggil kafir.".

Aku menjadi amat malu, kerana segala apa yang dikatakan oleh Lim adalah benar! Dan aku tak pernah pun terfikir selama ini. Aku hanya sibuk untuk memperbaiki amalan diri sehingga lupa pada tugasku yang sebenar. Baru aku faham, andainya tugas berdakwah ini telak dilaksanakan, Allah akan memberikan lagi pertolongan, bantuan dan kekuatan serta mempermudahkan segala urusan dunia dan akhirat sesorang itu.

     Petang itu aku pulang dengan satu semangat baru. Aku ingin berdakwah! Lim yang baru memeluk Islam selama 5 tahun itu pun telah mengislamkan lebih 20 orang termasuk adiknya. Mengapa aku yang hampir 40 tahun Islam ini (benarkah aku Islam tulen) tidak pernah hatta walau seorang pun orang bukan Islam yang pernah kusampaikan dengan serious tentang kebenaran Islam?

Semoga Allah mengampuni diriku yang tidak faham apa itu erti nikmat dilahirkan sebagai Islam.
P/s : sebagai Tauladan..
 

dosa masa kini di FB

Ya Allah,

Sulitnya menjaga pandangan mata,
Sulitnya menahan nafsu dan menjaga hati,
Hanya iman dalam diri mampu menolong diri,
Antara kasih kepada Robbul i’zzati dan kemahuan diri,
Menitis air mata tika kemahuan diri tidak dituruti,
Lantas kasih dan takut kepada Ilahi.


Sulitnya menjaga pandangan mata,
Sulitnya menahan nafsu dan menjaga hati,
Usia begini kemahuan itulah ingin dipenuhi,
Mencintai dan dicintai orang dikasihi,
Namun syariat yang suci membatasi,
Semuanya untuk kebaikan diri sendiri.


Sulitnya menjaga pandangan mata,
Sulitnya menahan nafsu dan menjaga hati,
Kugagahi diri menjaga pandangan mata dan hati,
Agar maksiat tidak terjadi,
Agar fitnah dapat dijauhi,
Namun,kadang kala aku tewas dengan nafsu yang menguasai diri,
Lantas kurangnya amalan rukhiah dalam diri.


Sulitnya menjaga pandangan mata,
Sulitnya menahan nafsu dan menjaga hati,
Aku malu padaMu Ya Ilahi,
Saat memandangnya aku membuat dosa terang tanpa sembunyi,

Tika dia membalasnya, bertambah malu padaMu Ya Ilahi ,
Kerana aku dan dia tiada ikatan sah suami isteri,
Kerana aku dan dia berdakwah demi Islam dicintai,
Kerana aku dan dia mengaku berjuang demi islam dijulang tinggi,
Kerana aku dan dia mengaku berjuang demi mencari redha Ilahi.


Ya Allah ampunkan dosaku,
Ya Allah terimalah taubatku,
Ya Allah teguhkan imanku dengan firmanMu,
Ya Allah teguhkan imanku dengan ketaatanku padaMu,
Tidak sekali-kali kebenaran dan kebatilan dicampuri,
Jika tidak,kecelakaan menimpa diri

#credit to,,
FHbravos Dx

Selasa, 28 Februari 2012

~**~ JIHAD CINTA~**~



CINTA ..
Andai saja Engkau bisa merasakan getaran hatiku,
Kau akan tahu betapa aku sangat merindui-MU ..
Andai saja kau bisa menadah air mataku,
Kau akan tahu betapa aku takut kehilangan-MU ..
Andai saja Engkau JAUH dari diriku,
Kau akan lihat betapa kosongnya hidupku ..
Andai saja kau HILANG dariku ..
Berjuta nyawa pun tak mampu menghidupkan jiwaku!

Cinta ..
Jatuhnya aku pada kekuatan cinta tanpa melihat-MU
Butanya aku pada dugaan yang menguji kasihku ..
Biar nyawa jadi taruhan asalkan cinta ini dipertahankan ..
Biar harta dan jasad tewas ..
Karena cinta ini yang ku damba!

Cinta ..
Menyebut nama-MU takkan pernah jemu ..
Mengingati-MU takkan pernah lupa ..
Memuji-MU takkan pernah rapuh ..
Janji-MU selalu teguh ..
Cinta sehidup dan setelah mati ..
Cinta yang selalu bahagia walau derita ..
Aku menyintai sesuatu karena cinta itu!
Aku hidup karena cinta itu!
AKu mati karena cinta itu!

Cukup bagiku cinta-MU ..
Itulah pelindung yang memeliharaku ..
Itulah ketenangan yang mententeramkan aku ..
Itulah kebahagiaan yang menyinariku ..
Engkau yang selalu ada ..
Engkau yang selalu bersama ..
Terakhir suka dan duka ..
Aku cinta pada-MU ..
Aku cinta pada takdir-MU ..
Aku cinta pada jalan-MU

Atas nama cinta ..
"Aku bersaksi tiada Tuhan selain Allah, dan Nabi Muhammad itu utusan Allah .."
Atas nafas cinta ...
Subhanallah ..
Alhamdulillah ..
Allahu Akhbar ..
Jihad cinta buat-MU ya Rabb ...
Pelihara nadiku untuk selalu mengingat ..
Pelihara hatiku untuk selalu beriman padaMu ..

Jumaat, 10 Februari 2012

kau yang bernama wanita


Wanita Acuan Al-Quran
Ialah Seorang wanita Yang Beriman
Yang Hatinya Disaluti Rasa Taqwa Kepada Allah SWT
... Yang Sentiasa Haus Dengan Ilmu
Yang Sentiasa Dahaga Dengan Pahala
Yang Solatnya Adalah Maruah Dirinya
Yang Tidak Pernah Takut Berkata Benar
Yang Tidak Pernah Gentar Untuk Melawan Nafsu

Wanita Acuan Al-Quran
Ialah wanita Yang Menjaga Tuturkatanya
Yang Tidak Bermegah Dengan Ilmu Yang Dimilikinya
Yang Tidak Bermegah Dengan Harta Dunia Yang Dicarinya
Yang Sentiasa Berbuat Kebaikan Kerana Sifatnya Yang Pelindung
Yang Mempunyai Ramai Kawan Dan Tidak Mempunyai Musuh Yang
Bersifat Jembalang

Wanita Acuan Al-Quran
Ialah wanita Yang Menghormati Ibubapanya
Yang Sentiasa Berbakti Kepada Kedua Orang Tua Dan Keluarga
Yang Bakal Memelihara Keharmonian Rumahtangga
Yang Akan Mendidik Anak-Anak
Dan membantu suami Mendalami Agama Islam
Yang auratnya dikhaskan buat suami tercinta
Yang Mengamalkan Hidup Penuh Kesederhanaan
Kerana Dunia Baginya Adalah Rumah Sementara Menunggu Akhirat

Wanita Acuan Al-Quran
Sentiasa Bersedia Untuk Agamanya
Yang Hidup Di Bawah Naungan Al-Quran Dan Mencontohi Sifat Rasulullah SAW
serta wanita sufi yg digariskan dalam kalamullah
Yang Boleh Diajak Berbincang Dan berbicara
Yang Sujudnya Penuh Kesyukuran Dengan Rahmat Allah Ke Atasnya

Wanita Acuan Al-Quran
Tidak Pernah Membazirkan Masa
Matanya Kepenatan Kerana Kuat Membaca
Yang Suaranya Lesu Kerana Penat Mengaji Dan Berzikir
Yang Tidurnya Lena Dengan Cahaya Keimanan
Bangun Subuhnya Penuh Dengan Kecerdasan
Kerana Sehari Lagi Usianya Bertambah Penuh Kematangan

Wanita Acuan Al-Quran
Sentiasa Mengingati Mati
Yang baginya Hidup Di Dunia Adalah Ladang Akhirat
Yang Mana Buah Kehidupan Itu Perlu Dibajai Dan Dijaga
Meneruskan Perjuangan Islam Sebelum Hari Kemudian

Wanita Acuan Al-Quran
Ialah wanita Yang Tidak Mudah Terpesona
Dengan Buaian Dunia
Kerana Dia Mengimpikan Syurga
Di Situlah Rumah Impiannya
Bersama lelaki Acuan Al-Quran ganjaran ALLAH SWT.

Rabu, 8 Februari 2012

kopipasta

Berikut merupakan surat syahdu seorang lelaki yg telah ditinggalkan oleh pasangannya. Bahasanya: memang tak pernah ada orang terfikir nak buat surat macam ni. Huhu

Dalam kesuraman ultra lembayung tika tujuh bulan menumpahkan cahaya dibawah kaki langit khirmizi, tiba-tiba aku terkenangkan eurikanostalgia cinta lama yang kita palitkan berdua. Kehadiranmu bersama molekul-molekul hidrogen menerjah segala kekusutan yang membelit taliperutku. Dan kehadiranmu itu mengajar aku erti rindu gelora dan syahdu.



Kau juga mengajarku erti cinta, singa laut,beruang kutub, penguin,kambing salji, mee rebus, cendol, koridor, kotak pensil, tali kasut dan pasu bunga.Kala itu, kita bagaikan Nobita dan Sizuka.Kau dan aku umpama Kurt Cobain dan Rafeah Buang yang tidak dapat dipisahkan.



Malangnya percintaan yang mendapat liputan meluas hingga ke planet Ziku itu telah mengundang perpisahan yang akhirnya telah mengecewakan seluruh penternak lipan di Burma. Kau pergi jua ketika Kuala Lumpur sedang bersiap sedia menjadi tuan rumah Piala Dunia 2022.



Sesungguhnya perpisahan itu berpunca daripada penebangan pokok getah secara besar-besaran di Lembah Klang. Pemergianmu menyebabkan akumenghidap penyakit resdung dan hepatitis-Q secara mengejut.Ketiadaanmu memaksa aku memakai topi keledar setiap masa sebagai langkah keselamatan.



Aku seperti tidak percaya dengan apa yang telah terjadi. Aku bagaikan tergelincir dari orbit bumi dan terpelanting keruang angkasa, apabila daya tarikan graviti terhadapku tiada lagi berfungsi setelah aku tersungkur dalam percintaan yang berlarutan hingga ke rubber-set. Seluruh perjalanan hidupku menjadi gelita bagaikan terperangkap di dalam gua yang gelap dan ditemani stlagit dan stlagmit yang bagai sembilu.



Kondominium cinta yang kita bina dari makgat basikal dan kipashelikopter akhirnya musnah setelah kau berpaling tadah. Ternyata sikapmu mulai berubah bila Malaysia mula melancarkan satelit MEASAT-1 ke ruang angkasa raya. Sejak itu kau sering melarikan diri bila terserempak dengan abang iparku. Akhirnya aku menyedari bahawa diriini tidak diperlukan lagi.



Sejak kau tiada, aku sering menyendiri berbual-bual dengan pokok betik untuk mengisi masa lapang. Kadang-kadang aku mengikat botol oren pada tiang rumah agar nampak lebih cantik. Saban hari aku termenung didalam peti sejuk mengenangkan dirimu yang entah kemana menghilang. Aku cuba bermain badminton sambil makan mi hailam untuk melupakanmu,tetapi aku tak berdaya. Lalu aku membakar mesin basuh dan membelasah empat ekor itik serati jiran sebelah sebagai tanda aku tidak bersalah.



Mengapa? Mengapa sayang? Mengapa ini semua mesti terjadi? Mengapa setelah kau curi hatiku, kau rompak cintaku lantas kau bunuh cintaku sehingga kau terbunuh dalam kemalangan cinta yang ngeri. Aku bagaikan terhimpit dan dihimpit oleh guni-guni batu yang kau timpakan di atas belakangku.



Derita yang kau timpakan itu adalah bebanan yang terlalu berat untuk ku tanggung bagaikan mendukung 75 ekor biawak dan 386 ekor anak beruk. Dan kini segala harapanku hancur berkecai bagaikan aku terjatuh dari Menara Kuala Lumpur dan dihempap oleh Menara Berkembar Petronas lalu tersangkut di celah landasan LRT dan kemudiannya digilis pula keretapi Komuter hingga aku hancur berkecai. Oh! terlalu berat dugaan yang kutempuhi kini.



Kini segalanya telah pun berakhir. Aku sedar siapa aku. Aku hanya insan biasa yang suka makan mi segera. Aku bukan McGyver, McDonald's,Superman atau Kesatria Baja Hitam. Aku juga bukanlah Ultraman seperti yang kau idam-idamkan. Aku menyedari kekurangan diri dan kekurangan kemudahan awam di tempat sendiri. Tak perlu dikesali lagi kerana nasi telah menjadi capati dan tin sardin yang ku genggam ini telah pun luput tarikhnya. Segalanya sungguh mengharukan dan semua hadiah pemberianmu termasuk enjin kapal selam telah pun aku cincang untuk dibuat makanan lembu.



Walaupun segalanya telah pun berakhir, disini, diatas pokok getah ini aku tetap menunggu kau akan kembali. Selagi ada nafas ini, selagi ada kompleks membeli-belah SOGO, selagi ada kedai kasut selipar di sekitar Argentina, selagi kumpulan Metallica tidak berpecah, aku tetap menunggumu sehinggalah mentari terbelah lapan.



Namun aku menyedari bahawa penantianku hanyalah sia-sia belaka. Akhirnya aku mengambil keputusan muktamad untuk menunggu tiang elektrik dihadapan rumahku berbuah. kalau tiang elektrik berbuah nanti, aku poskan buahnya kepadamu. Nak tak?



Yang ikhlas,

kekasihmu..

Sabtu, 4 Februari 2012

kamu cantik bila~~~

Kecantikan seorang lelaki bukan kepada rupa fizikal tetapi pada murni
rohani. Lelaki yang cantik adalah:-

... 1) Lelaki yang mampu mengalirkan air mata untuk ingatan.

2) Lelaki yang sedia menerima segala teguran.

3) Lelaki yang memberi madu, setelah menerima racun.

4) Lelaki yang tenang dan lapang dada.

5) Lelaki yang baik sangka.

6) Lelaki yang tak pernah putus asa.

Kecantikan lelaki berdiri di atas kemuliaan hati. Seluruh kecantikan Yang
Ada pada Nabi Muhammad adalah kecantikan yang sempurna seorang lelaki.

ce komen sikit

memang la orang selalu nyanyi
"senyum...tak perlu kata apa-apa"
tp sekali tengok gambar ni
tak tahu nak senyum ke tak??
(memang sah la TAK)
ahhdoiii,,terlopong mak ngah kat sebelah

Rabu, 1 Februari 2012

k.a.u

pada suatu pagi yang hening                  
disaat semua sedang sibuk
mengemas ruangan kelas
mengatur kedudukan kerusi dan meja
aku terpandang susuk tubuh itu
seperti terpinga-pinga
mencari sesuatu

aku terus melakukan langkah pertama
mulut ini menyapa dirinya
aku sedar bahawa takdir
telah menemukan kau dan aku

teman,
walau perkenalan kita hanya sekejap cuma
namun aku bahagia
saat kau berada di sisi

teman,
perkenalan yang singkat antara kita
telah mengubah persepsiku padamu
ku pikir engkau seorang yang pendiam
namun ku silap

tali persahabatan yang terjalin selama ini
telah menyaksikan episod
suka dan duka kita bersama
walau sedikit cuma
namun masih dapat ku tontoni semula

hari berganti hari
bulan berganti bulan
tahun berganti tahun


kita semakin sibuk mengejar cita-cita
yang pernah kita janjikan
namun kesibukan itu tidak pernah
mengganggu mahupun cuba
merungkaikan ukhwah yang terjalin


namun
akibat terlalu leka dengan duniawi
kita seolah-olah semakin jauh
aku mulai sedari bahawa
kita tidak sehaluan lagi
engkau ke kiri, aku ke kanan

akibat tidak ingin menimbulkan
syak antara kita
dan dosa semakin menggunung
mungkin ini yang terbaik untuk kita


pada saat dan detik itu juga
kita tersenyum dan terpaksa
menyedarkan diri sendiri bahawa 
hubungan kita bukan seperti dahulu


aku mulai sedar bahawa
takdir juga yang memisahkan kita

teman,
terima kasih kerana engkau
sudi melakarkan memori terindah
dalam hatiku bersamamu
maafkan diri ini andainya
aku tidak seperti yang kau inginkan

jika kita mungkin bertemu lagi
suatu hari nanti
aku berharap kasih kau 
masih ada untukku
walau secebis cuma
kau sahabat, kau teman
#terima kasih atas segalanya Lia 


Selasa, 31 Januari 2012

andainya

JIKA KAU BAKAL MENJADI SEORANG?

Jika kau bakal menjadi seorang DOKTOR kelak ,
maka rawatlah hati insan yang kian terpesong jauh daripada Agama tercinta.

... Jika kau bakal menjadi seorang ARKITEK kelak,
maka lakarlah sinar Islam yang mampu menyinari kehidupan setiap Muslim.

Jika kau bakal menjadi seorang JURUTERA kelak,
maka binalah satu ukhuwah yang kukuh antara umat Islam itu.

Jika kau bakal menjadi seorang PEGUAM kelak,
maka pertahankanlah Islam dimata dunia

Jika kau bakal menjadi seorang JURUTERBANG kelak,
maka pandulah manusia untuk kembali ke jalan yang diredhai-NYA.

Jika kau bakal menjadi seorang POLIS kelak,
maka awasilah umat Islam daripada terus memungkiri ALLAH SWT yang Maha Pencipta.

Jika kau bakal menjadi seorang PENSYARAH kelak,
maka didiklah anak bangsa untuk menjadi Muslim yang berjaya.

Jika kau bakal menjadi seorang AKAUNTAN kelak,
maka sedarkanlah manusia bahawa pahala ALLAH SWT itu lebih mewah daripada segala-galanya.

Jika kau bakal menjadi seorang GURU kelak, maka bentukkanlah acuan sempurna dalam sanubari anak didik mereka agar kelak menjadi GOLONGAN di atas

Isnin, 23 Januari 2012

ombak taubat

Allah tolong lembutkan hati ku
Untuk terima islam sebenar2nya
... Kerna ku tak sanggup
Kerna ku tak mampu
Terus hidup dengan dosa dunia

Allah aku tahu banyak dosaku
Hanya ingat Kamu kala dukaku
Namun hanya Kamu yang mampu membuka
Pintu hati aku ‘tuk cintaMU

Allah kau berilah petunjuk
Untuk diri kami yang jauh dariMU
Agar kami tidak berpaling
Selalu rasa ada cintaMu

Allah terimalah taubatku
Yang menyesal jauh dariMu
Agar aku tidak terseksa
Tanpa cinta Kamu di akhirat sana

Hanya mampu berdoa
Moga Kau terima taubatku

Allah tolong lembutkan hati ku
Untuk terima islam sebenar2nya
Kerna ku tak sanggup
Kerna ku tak mampu
Terus hidup dengan dosa dunia
 

Ahad, 15 Januari 2012

count on me

you are never alone
i am always near beside you
all you have to do is call me
i am always here for you
it doesn't matter where i am
it doesn't matter when did you call
when you need someone to talk to
i am here to listen to you
if you need someone to hold your hand
or a hug to say i care
or a shoulder to cry on
for you i will be there
so, never think that you are a burden 
when the weight gets to be too much
remember that i am always here for you
through the good times and the bad
i am always here as your friend

biannee

maaf andai aku menyakiti hati mu
maaf andai aku degil
maaf andai aku terlalu ego
maaf andai aku tak kisah tentang kesedihan mu
maaf andai aku selalu memarahi mu
maaf andai aku meragui mu
maaf andai aku tak hadir saat kau terluka
maaf andai aku selalu mengasari mu
maaf andai aku tak tepati janji ku
maaf andai aku tidak seperti yang kau inginkan

Sabtu, 14 Januari 2012

thanks

aku perlu bersyukur kerna aku masih punyai ibu
SEDANGKAN mereka tidak lagi punyai ibu mahupun ayah
aku perlu bersyukur kerna aku dilahirkan sempurna
SEDANGKAN mereka tidak berupaya
aku perlu bersyukur kerna aku masih punyai wang untuk terus hidup
SEDANGKAN mereka ibarat kais pagi makan pagi kais petang makan petang
aku perlu bersyukur kerna aku punyai teman 
SEDANGKAN mereka tidak
aku perlu bersyukur kerna aku punyai tempat berteduh
SEDANGKAN mereka hanya mampu berteduh dibawah atap rumbia
aku perlu bersyukur kerna aku mampu untuk tersenyum memikirkan soal masa depan
SEDANGKAN mereka hanya mampu melihat masa depan mereka musnah dalam sekelip mata
oh Allah, thank you for everything that You give me.
i pray to You to protect palestinian. palestine will be free one day later. insyaAllah
 

Rabu, 11 Januari 2012

kenangan lampau

dia masih berdiri sendirian di jendela
memikirkan masa-masa lalu
yang pergi tanpa meninggalkan kata
wajah itu kelihatan sugul
wajah itu kelihatan masih terpinga-pinga
wajah itu kelihatan sedih menanggung 1001 rasa
dia masih berdiri sendirian di jendela
memikirkan soal masa depan
yang bakal ditempuhi kelak
dia mendongak ke langit
memikirkan tentang ujian dari-Nya
there is a blessing behind the every things that happen to me...insyaAllah
dia terus bangkit dari dibuai kenangan lalu
dia harus tabah
dia harus berusaha
dia harus cekal